Selam sevgili okuyucular, bugün sizinle pandemi sürecinde üniversite kazanmış bir öğrencinin, yaşadığı ya da yaşacağı durumları konuşacağız (yine kendimden örneklerle).

Şimdi biliyorsunuz ki önceki yazımda (önceki yazıma buradan ulaşabilirsiniz), pandemi sürecindeki YKS öğrencisinden bahsetmiştik, devamında kazananlar ne yaşayacak demiştik ve bitirmiştik, şimdi devam edelim.

Üniversiteyi kazandın tebrik ederim demiştim, kapağı attın yine iyisin demiştim, peki şimdi ne olacak arkadaş!

Şimdi o güzel manzarayı gördün ve bir anda mutlu oldun belki de havalara uçtun, aklında birden hayaller canlanmaya başladı, “oh be rahatladım” dedin, sonrasında yapmak istediklerin geldi aklına değil mi, şöyle gezicem böyle gezicem belki bölüm birinciliği düşündün belki de “ilk sene salarım biraz gezer tozarım en fazla bir sene uzar ya ne olacak” dedin, ama pandemi var yahu ne olacak şimdi?

Evet arkadaşım pandemi var üniversiteyi kazandın ama büyük bir sıkıntı var o da pandemi, şimdi ne olacak dedin ve evde kalmaya devam ettin, dershaneye giderken pandemi var diye online derse giriyordun (belki de girmiyordun(!)) ama şimdi kazandık da yine aynı şey yine isyan yine keder yine gidemedik başaramadım abi, işte bunu söyleme kendine arkadaşım gerek yok sen kazandın online veya yüz yüze derslerini görüyorsun çalışmaya devam edersen istediğin başarıyı yine elde edersin.

Şimdi belki de istediğin üniversiteyi kazanamadın, üniversitenden memnun değilsin ne yapmalısın? Anlatayım, aslında yapman gereken şey değişmiyor, çalışıp puan yükseltmen gerekiyor, YKS sonucuna göre üniversiteye yerleştiğin puan gibi AGNO denilen bir puan tipiyle farklı üniversitelere yatay geçme şansın var (ben deneyeceğim).Peki bu nasıl olacak? Geçmek istediğin üniversite sana bazı şartlar sunacak bu şartlara uyman gerekiyor AGNO puanını en az 3 olarak isteyebilir mesela yada hiçbir dersten kalma diyebilir, bunları sağladığında geçme şansın olabilir.

Üniversitenden memnunsun diyelim ne olacak şimdi? Anlatayım online derslerine gireceksin bu dersler genelde kayıt edilir ve girdiğin sistemden tekrar tekrar izleyebilirsin online sistemin güzelliklerinden biri aslında bu derslere girmesen bile bu tekrarları izleyerek ders çalışabilirsin (ben genelde böyle yapıyorum ama siz girmeye çalışın).

Şimdi dersler ve hocalar bu sistemde daha önce gördüklerinden biraz farklı aslında, peki nasıl? Şimdi derslerine giren hocalar farklı olabilirler bazı derslere profesörler girebilir bazı derslerine ise öğretim görevlileri girebilir, her hocanın anlatımı farklıdır, bazı hocalar direkt önündekini okur, bazıları ise dersi öğretmek için elinden geleni yapar (bunlar genelde profesörler oluyor).Aslında her şey sende biter hoca sana dersi verir not tutman için (genelde) süre vermez, nasıl çalışacağın, ne yapacağın, hangi kaynağı kullanacağın sana kalmış, burası üniversite, ama bu seni korkutmasın sevgili okuyucum. Çok şanslı sayılan bir nesiliz çünkü elimizde internet var, her türlü bilgiyi burada bulabileceksin. ”Yahu yazar ne diyorsun sen ben anlamadım kafam çorba oldu” dediğini duyar gibiyim durum aslında şu. Her şey sana bağlı istediğin gibi çalış (yada bir sene uzat üniversiteyi) her şey senin elinde bu sistemde.

Şimdi derslerine girdin, üstüne mis gibi çalıştın, hazır hissediyorsun kendini, sıra geldi sınav sistemine. Üniversitede bir dönemde iki sınava girersin, ilk sınava vize, ikinci sınava final derler. Sınavlar test şeklinde (online sistem olduğu için genelde böyle), klasik veya değişik gelecek belki ama ödev olabilir.

Test (çoktan seçmeli) ve klasik sınav tipini daha önceden biliyorsun, peki ödev sistemi nasıl işler? Ödev sisteminde dersine giren hoca senden her şeyi isteyebilir mesela kitapta geldiği noktaya kadar olan kısımdan bir özet çıkarmanı isteyebilir, okuduğun bölüme göre değişen ödevlerde verebilir bu bir deney veya çizim ödevi olabilir (ben biyoloji okuyorum ve kitaptan özet ödevi yapmışlığım var), bana göre en sıkıntı olan ödev, size verilen soru ödevleridir. Aldığınız derse göre hoca sisteme sorular yükler, bu soruları belirli bir süre içinde çözüp kağıda kendi el yazınız ile yazdıktan sonra siteye yüklemenizi ister, her türlü kaynağı kullanmak serbest olur (bu yüzden sorular da buna göre aşırı kazık olabilir). Bu şekilde vize ve finalleri geçireceksin, ama sen yine de korkma çalışana her şey çok kolay gelir korkmana hiç gerek yok.

Şimdi vize ve finallerini bitirdin, peki notların nasıl belli olacak? Derslerinde ne kadar aktif olursan puanın o kadar artacak tabii, peki başka ne olacak? Bazı hocalar dönem içinde ödevler verirler, bu ödevler dersin ortalama puanını etkiler ödevlerin ortalaması dersin yüzdelik bir kısmı olarak işlenir “yahu ne diyorsun be birader” dediğini duydum sanki şöyle kısaltabiliriz, diyelim ki ders notunun %40 kısmı ödevlerden geliyor %50 sınav notların %10 hocanın kendi verdiği not olsun bunların hepsinin ortalamaları toplanır ve dersin net puanı ortaya çıkar. Şimdi dönem bitti notların belli oldu ama sen sayılar yerine harfler görüyorsun “ya nedir bunlar” diyebilirsin üniversitedeki not sisteminde harf notları var bunlar AA ve FF arasında gider gelir(AA BA BB CB CC DC DD FD FF) dersi geçmiş olmak için harf notunuz en az DC olmak zorundadır.

Şimdi AGNO dedikte nedir bu AGNO bu not tipi aslında karne ortalaması gibi bir şey ilk, ortaokul ve lisede karne notunuz vardı buda onun  benzeridir. Genelde 4 üzerinden değerlendirilir. Şimdi AGNO nasıl hesaplanıyor? Dediğim gibi ders notlarınızın ortalamasıdır bu not, ama şöyle bir durum var ki her dersin ortalaması eşit etkilemez bu notu, her dersin bir kredisi vardır. Peki kredi nedir? Kredi dersin ağırlığıdır (önemi denebilir) kredisi 5 olan bir ders ile kredisi 2 olan bir ders notunuzu eşit etkilemez kredisi 5 olan ders daha fazla etkiler yani o dersin notunuzu etkileyen yüzdesi daha yüksektir. Bu durumlara göre notunuz hesaplanır ve ortaya AGNO çıkar.

Üniversite kısaca böyle sevgili okuyucu, kazanmak kadar okuması da zor ama dediğim gibi her şey senin ellerinde istersen çalışırsın, istersen kafana göre takılır uzatırsın (aman yapma bunu). “Peki yazar sadece üniversite sadece ders demek mi birazda eğlenelim değil mi” dediğinizi biliyorum, evet aynen öyle (ama siz çokta abartmayın bence) bunun için gelecek yazılarımda bazı şehirlerde yapılabilecek aktiviteleri, gezilecek yerleri anlatmayı, sizlerle paylaşmayı düşünüyorum sizde istiyorsanız yorum olarak belirtirseniz sevinirim.

Evet geldik yazımızın sonuna, yazımı okuduğunuz için teşekkür ederim. Umarım yine sizi bilgilendirip, biraz motive edip, birazda eğlendirebilmişimdir.

By Salih Can

Selam sevgili okuyucular, ben salih can, biyoloji bölümü birinci sınıf öğrencisiyim, yazılarımda sizleri bazen bilgilendirmeye bazen motive etmeye çalışıyorum, beni okuduğunuz için teşekkür ederim. Yorumlarınızı, geri bildirimlerinizi dört gözle bekliyorum.

Bir Cevap Yazın