Yıllardır dişleriyle sürekli uğraşmış ve böyle giderse uğraşmaya devam edecek biri olarak kök ucu tedavisinden (apikal rezeksiyon) bahsetmek istiyorum. Başıma gelene kadar böyle bir şeyin mümkün olabileceğini düşünmüyordum açıkçası, bu anlamda hekimlere her zaman saygımız sonsuz. Burada günlük yaşantımdan bazı kesitlerde paylaşmak faydalı olacaktır diye düşünüyorum. Bir konu hakkında araştırma yaparken, kişilerin birebir konuyla ilgili yaşadıklarını anlattıkları yazılar, benim için her zaman daha ikna edici olmuştur.

Öncelikle kök ucu tedavisi nedir, neden yapılır ?

Hayatımın belli dönemlerinde dolgu ve kanal tedavisi işlemlerini yaptırdım. Bu benim için bitmeyen bir döngü, diş hekimim durumun genetik olduğunu söylemişti. Yakın bir zamanda ağrı ve enfeksiyon sebepli yine dişçi koltuğuna oturdum. Aslında şöyle söyleyebilirim ki dişe baskı yaptığımda (bastırdığımda) hiçbir şekilde ağrı, sızı vs. yoktu. Fakat, yanağımı elime dayadığımda bir acı hissettim. Bu durumu doktorumla paylaştım, dişte enfeksiyon olduğunu kanal tedavisini yenileyeceğimizi söyledi. ( Daha eski yıllarda dişe kanal tedavisi yapılmıştı. )

Kanal tedavisi yapıldı, birkaç kez pansuman için gittim. (Tam olarak nedir bilmiyorum ama dişi açıp içini yıkayıp tekrar kapatıyor gibi hissettim. ) Aslına bakarsanız doktorum epey uğraştı. Neyse tüm uğraşlara rağmen enfeksiyon geçmedi.

Doktorum artık kanal tedavisini sürdüremeyeceğimizi söyledi, tüh tüh vah vah gitti güzelim diş diye içimden geçirirken, “ee ne yapacağız hocam ?” dedim. “Maalesef, böyle inatçı enfeksiyonlarda ya dişi çekip enfeksiyonlu kısmı tedavi ederiz ya da kök ucundan ufacık bir parça alır, iyileşmesini bekleriz. İyileşmeyebilir de tabii. Siz şu gün gelin, cerrahımız bir görsün.” dedi. Ben niyeyse herhangi bir araştırma yapmadım. Ufacık bir parça falan deyince, amaan ne olacak ufacık dedi zaten diye de düşünmüş olabilirim. 😄  Neyse, iyi ki yapmamışım buarada, internette okuduklarımla gitsem asla yaptırmazdım.

Eee buradan anladığımız kadarıyla bu tedavi inatçı enfeksiyonlara uygulanıyormuş, tabi kanal tedavisinin yetersiz kaldığı durumlarda.

Neyse randevu günü geldi, iş çıkışı kliniğin yolunu tuttum. Ben, doktor sadece dişe bakacak, bilgi verecek sanıyorum. Açım ve olacaklardan habersiz bekliyorum. Meğer operasyonu o gün yapacakmışız. Siz siz olun, diş hekimine aç gitmeyin, neyse ki doktorum gidip bir şeyler atıştırmam için bekledi. ( Burdan da teşekkür etmiş olayım kendisine. )

Daha önceki deneyimlerimden bildiğim kadarıyla aletler, iğneler, uyuşturucu falan biraz farklıydı. “Neler oluyor yahu ?” demeye başladım kendi kendime. Lokal anestezi uygulandı. Doktorumun el hareketlerinden az çok neler yaptığını anlıyorum, fakat sıfır acı bundan emin olabilirsiniz. En son doktor dikiş atmaya başladığında, dikiş mi atıyor şuan nasıl ya ? diyorum. Sonrası bildiğiniz gibi kocaman bir tampon pamuk. Buarada, dikişler tabi ki, bir miktar rahatsızlık veriyor, ufak ufak kan sızıntıları olabiliyor.

Çıkmadan önce ağrı kesici iğne yapıldı, doktorum dişin röntgenini çektirdi. Herhangi bir sorun olmadığını, bir hafta sonra dikişleri alacağımızı söyledi. Antibiyotik ve ağrı kesici yazdı. İyileşme için beklememiz gerekiyordu, çünkü iyileşmeme ihtimali de var. Buz torbasıyla evin yolunu tuttum.

Buz, gerçekten büyük bir öneme sahip. Diş hekimi asistanı buz torbasını verirken, bu gece biraz geç uyumaya özen gösterin, işlem yapılan bölgeye dışarıdan 5 dakikada bir uygulayın dedi. En son dayanamayıp elimde buz torbasıyla uyuyakalmışım tabi orası ayrı, ertesi günde uygulamaya devam ettim. İlk gün şişlik yoktu. Sonrasında oldu, aşırı bir şişlik değil kesinlikle. 2 – 3 hafta geçmedi buarada, benim için epey uzun bir süre. 😏

Operasyondan sonra bir saat falan bir şey yememek gerekiyor. Aşırı sıcak, aşırı soğuk yiyecek ve içeceklerden uzak durmalısınız. Yaklaşık 4-5 ay dişe baskı uygulamamalısınız. Anestezinin etkisi epey uzun sürüyor, benim ertesi gün akşamında tamamen geçmişti diyebilirim. Morarıklık, sararma falan olmadı. Sadece şişlik… Bu süreçte ağız hijyenine önem vermelisiniz. Dişlerinizi mutlaka fırçalayın ve ağız gargarası kullanın.

Dikişleri aldırmaya gittiğimde, doktorum enfeksiyonun geçtiğini söyledi. Dikişleri aldırırken de uyuşturucu bir sprey sıktılar hiçbir şekilde acı, ağrı, sızı hissetmedim.

Bu operasyonda ne yapıldı ?

Dişin kemikte bulunan kök ucundaki iltihaplı bölge cerrahi işlemle alındı. Bu operasyon için ekstra bir ücret ödemedim.

Apikal Rezeksiyon

Benim kök ucu tedavisi sürecinde yaşadıklarım bunlar, sizin yaşadıklarınız tabi ki farklılık gösterebilir. Korkulacak hiçbir şeyin olmadığına emin olabilirsiniz.

Okuduğunuz için teşekkür ederim. Sağlıkla kalın 😊

Bir önceki yazıma buradan ulaşabilirsiniz.

Telif hakları ile ilgili durum varsa veya yazının kaldırılmasını istiyorsanız info@winluhack.com’ a mail atınız.

By Gizem

Merhaba arkadaşlar Ben Gizem, endüstri mühendisiyim. Yazılarımda tecrübelerimi, bilgi birikimimi, görüşlerimi paylaşıyorum. Umarım birlikte hem öğrenir, hem eğleniriz. Yorum ve geri bildirimlerinizi bekliyorum. Okuduğunuz için teşekkürleeer :)

Bir Cevap Yazın